> Přejít do kalendáře <

 

 

Školní poradenské pracoviště

 


 

Výchovný poradce

Funkci výchovné poradkyně vykonává Mgr. & Mgr. Zuzana Gawlowská, speciální pedagog, tel.: 596 410 498, e-mail: zuzana.gawlowska@stavha.cz

Úřední hodiny:

Pondělí:        13.15 – 14.30
Úterý:           13.15 – 14.30
Pátek:            9.00 – 11.00

(po individuální dohodě kdykoliv)

 

Školní metodik prevence

Funkci školního metodika prevence vykonává  Mgr. Jaroslav Goj, tel.: 596 410 498, e-mail: jaroslav.goj@stavha.cz

Nosným bodem Metodiky programu prevence je výchova dětí a mládeže ke zdravému životnímu stylu a k osvojování pozitivního sociálního chování (upevňování pozitivních hodnot, rozvoj dovedností, které vedou k odmítání forem násilí, agresivity, rasismu a porušování zákona).

Úřední hodiny::

Pondělí:        9.30 – 11.30
Úterý:           9.30 – 11.30
Čtvrtek:        9.30 – 11.30
Pátek:          9.30 – 11.30

 


 

 

Výchovný poradce

 

Náplň práce výchovného poradce

Náplň práce výchovného poradce je stanovena vyhláškou MŠMT ČR č.72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Novelizace vyhláška č.116/2011Sb.
Výchovný poradce se také zabývá problematikou vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných, včetně možnosti individuálního studijního plánu dle vyhlášky č. 73/2005 Sb. Rozsah přímé pedagogicko – psychologické činnosti pedagogických pracovníků je stanoven v nařízení vlády č. 75/2005 Sb.

Konkrétní úkoly výchovného poradce

Výchovný-kariérový poradce vykonává činnosti poradenské, činnosti informační a činnosti metodické. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci.

Poradenské činnosti:

  1. Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní dráze žáků, tj. zejména:
  2. Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost, a příprava návrhů na další péči o tyto žáky.
  3. Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
  4. Příprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření (včetně zvláštního režimu přijímacích zkoušek a maturit) u těchto žáků. Poskytování služeb kariérového poradenství žákům/cizincům se zřetelem k jejich speciálním potřebám.

Metodické a informační činnosti

  1. Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence.
  2. Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.
    • metodicky pomáhat učitelům poskytujícím nápravnou péči,
    • poskytovat poradenskou činnost pro rodiče,
    • poskytovat poradenskou činnost pro žáky v obtížných situacích,
    • navrhovat řešení konfliktních situací (rodič-učitel, žák-učitel, žák-žák),
    • reagovat na podněty žáků ze schránky důvěry, která je volně přístupná v areálu školy,
    • spolu s třídními učiteli sledovat žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí.
  3. Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
  4. Poskytování informací o činnosti poradenských pracovníků školy, o specializovaných školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
  5. Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení a jejich zajišťování v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
  6. Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.

 

Výchovný poradce:

  • zpracovává nabídky volno časových aktivit podle možností školy
  • pomáhá studentům s výběrem vysokých škol
  • pomáhá s vyplněním přihlášek na další studium
  • pomáhá organizovat dny otevřených dveří
  • prezentuje školu na tzv. burzách škol
  • připravuje a vede adaptační kurzy pro první ročníky
  • pořádá tematické přednášky v oblasti prevence drogových a jiných závislostí
  • sleduje vývojové poruchy učení žáků, navrhuje řešení
  • zajišťuje a kontroluje informovanost žáků o vlivu sociálně patologických jevů
  • spolupracuje s pedagogicko – psychologickou poradnou, se školním preventistou
  • zjištěné poznatky předává třídními učiteli, učiteli jednotlivých předmětů, popř. pedagogické radě
  • dlouhodobě sleduje profesionální orientaci studentů, která odpovídá jejich zájmům, zvláštní pozornost věnuje rovněž studentům nadaným a talentovaným, a studentům se změněnou pracovní schopností.
  • zvláštní pozornost věnuje studentům problémovým, ať už z hlediska prospěchu nebo chování, a dále pak studentům, u kterých není dostatečná podpora z rodinného zázemí
  • poskytuje individuální rady studentům a jejich zákonným zástupcům při řešení výchovných a výukových problémů; po každém klasifikačním období vede pohovory s neprospívajícími studenty organizuje pohovory s rodiči neprospívajících studentů všech těchto schůzkách vede průkaznou písemnou evidenci.
  • spolupracuje při řešení vzniklých problémů s vedením školy a třídními učiteli

 



 

Preventista

 

Funkci preventisty na Střední průmyslové škole stavební Havířov vykonává  Mgr. Jaroslav Goj, tel.: 596 410 498, e-mail: goj@ssstav-havirov.cz

Nosným bodem Metodiky programu preventivy (MPP) je výchova dětí a mládeže ke zdravému životnímu stylu a k osvojování pozitivního sociálního chování (upevňování pozitivních hodnot, rozvoj dovedností, které vedou k odmítání forem násilí, agresivity, rasismu a porušování zákona).

 

Zaměření programu:

  1. Prevence rizikových projevů chování (užívání návykových látek, oblast sociální prevence – výchova proti projevům násilí, tj. šikana, násilí, kyberšikana, vandalismus, xenofobie, rasismus, diskriminace, prevence záškoláctví, patologické hráčství)
  2. Rozpoznávání a zajištění včasné intervence zejména v případech domácího násilí, týrání a zneužívání dětí, ohrožování mravní výchovy mládeže, poruchy příjmu potravin

Cíle programu:

  • Informovanost žáků školy v oblastech prevence rizikových projevů chování
  • Výuka a výchova ke zdravému životnímu stylu
  • Poskytnutí nabídek směřovaných k vhodnému využití volného času
  • Budování klasických hodnotových systémů
  • Spolupráce s rodiči

 

Náplň programu:

  1. Metodické vedení pedagogů
    • Průběžné vzdělávání pedagogů a konzultace
    • Informovanost o rozpoznání patologických jevů a jak s nimi pracovat
    • Informovanost o dostupné literatuře vztahující se k daným tématům
       
  2. Pomoc rodičům a spolupráce s nimi
    • Informování o daných problémech na třídních schůzkách
    • Seznámení rodičů s institucemi poskytujícími odbornou pomoc
    • Poskytování dostatečných informací
    • Nabídka školních i mimoškolních akcí
       
  3. Průběžné doplňování metodických materiálů
     
  4. Nespecifická primární prevence
    • Školní výlety, exkurze, školní akademie, zájmové aktivity, projektové dny
    • Zaměřeno na rozvíjení a upevňování pozitivních vlastností žáků, na komunikační dovednosti – spolupráce v týmu, vhodné využití volného času a podpory ke zdravému životnímu stylu, na pozitivní interakce mezi žáky.
       
  5. Specifické primární prevence
    • Ankety, besedy, přednášky
    • Zaměřeno na prevenci rizikových projevů chování
       
  6. Zdravé prostředí
    • Poskytování informací žákům z oblasti zdravé výživy (nebezpečí užívání drog, negativní dopady kouření, konzumace alkoholu a jiných návykových látek), z oblasti sexuální výchovy (problematika antikoncepce, nebezpečí pohlavních a pohlavně přenosných chorob)
    • Zapojení žáků do procesu tvorby zdravého prostředí
    • Estetická úprava školy a jejího okolí – vedení žáků k pozitivnímu vztahu (výzdoba tříd, chodeb, odborných učeben) – využití školní samosprávy (školní parlament)
       
  7. Zařazení informací do příslušných předmětů – občanská výchova, VPZ
    • Zajišťování a posilování příznivého klimatu na škole i v jednotlivých kolektivech (třídách), vytváření pozitivního vztahu ke škole, vytváření pozitivního vztahu k menšinám (zabránění šikany a rasismu)
    • Podpora zdravého sebevědomí, komunikačních dovedností, schopností pomoci, kritiky a sebekritiky
       
  8. Specifická primární prevence – selektivní
    • Rozvíjení komunikačních dovedností
    • Spolupráce s rodiči a odborníky
    • Poskytování informací a kontaktů
       
  9. Formování postojů a vytváření pozitivního sociálního klimatu
    • Rozvoj komunikačních dovedností
    • Zvládání konfliktů
    • Vytváření pozitivních vztahů v sociální skupině
    • Osvojování si asertivního chování

 

Nespecifická prevence

  1. Pořádání odborných exkurzí a výletů
  2. Pořádání projektových dnů
  3. Sportovní aktivity pořádané školou
  4. Slavnostní předávání vysvědčení žákům maturitních ročníků
  5. Lyžařský výcvik
  6. Sportovní výcvik - zaměřeno na rozvoj pozitivního vztahu k pohybovým aktivitám, utváření pozitivního vztahu ve skupině, spolupráce
  7. Zájmové kroužky – sportovní aktivity
  8. Návštěva divadelních představení
  9. Účast na odborných soutěžích
  10. Účast na sportovních soutěžích

 

Specifická prevence

  1. Besedy
    • Šikana, sexuální výchova, drogová problematika, kriminalita mládeže
       
  2. Problematika prevence rizikových projevů chování je zařazována do výuky jednotlivých předmětů
    • Násilí, šikana, návykové látky, sekty, záškoláctví, výchova ke zdravému životnímu stylu a zdravé výživě, sexuální problematika – antikoncepce, pohlavní choroby, zneužívání mladistvých
       
  3. Dotazníky a ankety
    • Pomocí těchto prostředků bude zjišťována aktuální situace na škole
    • Dotazníky a ankety budou zadávány průběžně – výsledky budou vyhodnoceny a zveřejněny

 

Očekávané výstupy

  1. Pojmenování a rozpoznání základních návykových látek
  2. Znalost negativních vlivů při užívání návykových látek na zdraví člověka
  3. Znalost základních právních norem
  4. Orientace v systému kontaktních míst poskytujících odbornou pomoc
  5. Orientace v problematice závislosti
  6. Osvojení si metod odmítání návykových látek
  7. Zaujetí zdravého životního postoje
  8. Získání správných zdravotních návyků
  9. Orientace v problematice sexuální výchovy
  10. Rozpoznání forem násilí
  11. Obrana proti různým formám násilí
  12. Ovládání sociálních dovedností
  13. Další rozvíjení složek své osobnosti
  14. Organizace volného času a jeho vhodné využívání

 

Zodpovědnost za plnění stanov MPP:

  • Školní metodik prevence
  • Ředitel školy
  • Výchovný poradce
  • Třídní učitelé
  • Vyučující
 
 

webmaster: i-Pages.cz 2015 /design: Dalibor Kovár - www.dakoart.cz